המדריך המלא לתכנון ועיצוב תאורה בכל חלל בבית

דף הבית > מגזין עיצוב > המדריך המלא לתכנון ועיצוב תאורה בכל חלל בבית
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

תאורת הבית הינה גורם דומיננטי במראה פנים הבית, ומשפיעה רבות על הרושם שהבית משדר. על כן, מומלץ לתת את הדעת בתכנון ועיצוב תאורה בבית. את תכנון ועיצוב התאורה לבית יש לבצע בהתאם לסוג חלל הבית – לכל חדר ואזור בבית מתאים סוג שונה של תאורה, כפי שיבואר להלן.

החשיבות הפסיכולוגית של תאורת פנים נכונה

קיימת הנחה מוטעית, כי תאורת הבית הינה אמצעי להארת הבית בלבד, נוסף על היותה פריט שמוסיף חן לחדר ולבית. למעשה, לתאורת הבית קיימת השפעה משמעותית על חיי היום – יום בבית, לעיתים אף מבלי להבחין בהשפעה זו. בפן הפיזי, מחקרים רפואיים מראים כי ישנו קשר ישיר בין המצב הבריאותי של האדם לבין כמות האור הנגלה אליו. בפן הנפשי, תחושת השהייה בחדר מואר טובה בהרבה מההרגשה המתקבלת בעת הימצאות בחדר חשוך, דבר אשר עשוי להשפיע על מצב הרוח של הנוכחים בחדר. ראייה לכך – אחוז האנשים אשר נמצאים במצבי דיכאון גבוה בהרבה במדינות בהן שעות החושך מרובות, מאשר בארצות חדורות שעות אור.

 

הדרכה וטיפים לעיצוב תאורה לפי חללים

ידועה האמרה – ‘על טעם וריח אין להתווכח’. אמרה זו נכונה גם בנוגע לעיצוב תאורה בבית – כל לקוח בוחר את גופי התאורה ואת סגנון עיצוב התאורה בביתו בהתאם לטעמו האישי, רצונותיו וכמובן המסגרת התקציבית שברשותו. במקרים רבים גופי תאורה עשויים לעלות בקנה אחד עם מטרות משפחה ספציפית ולחלופין לא להתיישב כלל עם צרכי משפחה אחרת. על אף כל זאת, קיימים מספר טיפים עליהם יש לתת את הדעת בעת בחירת גופי תאורה בנוגע לכל אזור בבית בו רוצים להוסיף את גופי התאורה. להלן מובאת סקירה של עיצוב תאורה לבית לפי חלוקה של אזורים וחללים:

חדר שינה

את חדר השינה כדאי להאיר בראש ובראשונה עם מנורת תקרה שתוסיף אור לכל החדר. לאחר מכן, מומלץ לשלב מנורות נוספות שביכולתן להבליט זוויות מסוימות. מנורות קריאה, מנורות שמתמקדות על חפצים קונקרטיים ואהילים שמונחים לצד כונניות או מדפים, הינם חלק מאופציות מומלצות להארת חדר השינה. כמו כן, רצוי להשתמש במנורות בגדלים, בצבעים ובסוגים שונים במטרה ליצור גיוון בחדר. זאת ועוד, כדאי להשתמש באפקט העמעום בכדי להוסיף לאטמוספרת החדר, ומומלץ לתת את הדעת על הארת הרהיט המרכזי הממוקם בחדר – המיטה.

סלון

הסלון הוא החדר המרכזי שבבית בו מקבלים לפי רוב אורחים, מנהלים מפגשים חשובים ויחד עם זאת מנהלים ערבים רומנטיים וצופים בטלוויזיה. בשל כך, רצוי להתאים את הסלון לסיטואציות השונות על ידי התקנת עמעמים, בעזרתם ניתן יהיה לשנות את מצבי התאורה. יש להימנע ממיקום תאורה מול הטלוויזיה, מכיוון שבעת צפייה במסך המנורה שמאחור עשויה להשתקף בו וכך לפגום בחוויית הצפייה. אשר על כן, מומלץ לקבוע את המנורות לצד הטלוויזיה או מאחוריה. יתר על כן, כדאי להאיר בחכמה (בצורה לא מופרזת) פרטי נוי מסוימים כגון עציצים, או אובייקטים שמוסיפים חן לסלון כדוגמת יצירות אומנות מפוארות, תמונות מרהיבות וכיוצא בזה.

מטבח

במטבח מתבצעות עבודות רבות, שדורשות דיוק מרבי. אי לכך ובהתאם לזאת, רצוי לעמוד על תאורה חזקה שתאיר את כל מרחב החדר. עם זאת, הואיל ובמטבח קיימים מכשירים חשמליים רבים, יש להתקין מנורות שלא פולטות חום אל חלל החדר. זאת ועוד, באזורים בהם מתבצעת עבודה ממוקדת יש להציב תאורה ישירה ויחד עם זאת לוודא שהיא לא תיחסם על ידי הנוכחים במבטח. באמצעות זאת, תאורת המטבח תסייע לבצע את העבודות על הצד הטוב ביותר.

חדר אמבטיה

בחדר האמבטיה יש לחות רבה, לכן חשוב לוודא שתאורת האמבטיה עמידה בפני לחות. נוסף, כדאי למקם את גופי התאורה בריחוק ממקומות בהם הם עלולים להירטב. כמו כן, כדאי למקם תאורה בסמוך למראה המשמשת לגילוח איפור וכדומה, ויחד עם זאת לוודא כי היא לא מעבירה צבעים יתר על המידה. זאת ועוד, בבתים רבים התאורה בחדר השירותים דולקת משך שעות יום רבות. לפיכך, מומלץ לבצע שימוש בתאורה חסכונית. מה גם שבמטרה להשוות תחושה של גודל לחדר האמבטיה, מומלץ להשתמש במספר רב של גופי תאורה.

חדר ילדים

את תאורת חדר הילדים מומלץ לתכנן כך שתהיה חזקה ותשרה על הילד אווירת ביטחון. לפיכך, מומלץ להציב בחדר מספר מנורות מרכזיות שיאירו את חלל החדר. זאת ועוד, רצוי לתכנן את תאורת החדר כך שיתאפשר לעצב אותה מחדש כעבור כמה שנים כשהילד יתבגר. יתר על כן, ידוע כי ילדים נוטים לשחק עם כל החפצים שקיימים בחדר. הנה כי כן, רצוי לוודא מעל לכל שאין במנורות חלקים מסוכנים או שבירים שעלולים לסכן חלילה את ביטחון הילד. זאת ועוד, התאורה בחדר הילדים דולקת לפי רוב שעות רבות, על כן מומלץ להשתמש בתאורה חסכנית.

 

תאורה לבית – תכנון נכון שעשוי לתרום רבות למראה הבית.

כפי שפורט לעיל, תאורת הבית משפיעה הן על מראה הבית והרושם אותה היא משווה על הנוכחים בו, והן על הרגשת השוהים בו באספקט הפיזי והרגשי. תכנון נכון ונבון של תאורת הבית, בהתאם לכל סוג חדר ואזור של הבית, עשוי להוסיף חן רב לבית ולגרום להרגשה טובה אצל השוהים בו. אין ספק כי התאורה היא חלק בלתי נפרד מאדריכלות ועיצוב פנים הבית.

דילוג לתוכן