איך לעצב חדר אמבטיה פרקטי ונוח

דף הבית > מגזין עיצוב > איך לעצב חדר אמבטיה פרקטי ונוח
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

יצוב של חדר האמבטיה היא משימה מאתגרת. מצד אחד, ברצוננו ליצור חלל אסתטי נעים אשר יהיה נוח לשהות בו תמיד, תוך שיקולים לגבי האלמנטים השונים של החדר ומיזוג שלהם לכדי אופי עיצובי אחיד. מצד שני, בניגוד לחדרים אחרים כמו חדרי השינה ולחדרי האורחים, לחדר האמבטיה ישנן מטרות פונקציונאליות רבות ומוגדרות, אשר יש לעמוד בהן כדי לייצר חלל נוח לשימוש. לשם כך יש לשקול אפשרויות שונות כדי לעצב את חדר האמבטיה המושלם, אשר יהיה נוח לשימוש גם מבחינה אסתטית וגם מבחינה מעשית.

 

תכנון נכון של תשתיות החדר

לא תמיד יש לנו את החופש לעצב את חדר האמבטיה באופן גולמי עד לרמת התשתיות הבסיסיות שלו, אך ככל הניתן, מומלץ לנסות ולשאוף את תכנון נכון של החדר. באופן זה, עוד לפני מילוי חדר האמבטיה באלמנטים ועוד לפני בחירת העיצוב שלו, יתקבל חלל שנעים להיות בו. יש לשים לב לנקודות הבאות:

  • תאורה טבעית: תאורה טבעית היא תמיד נעימה יותר מתאורה מלאכותית, בין אם היא מאירה את החלל באופן בלעדי ובין אם היא מצטרפת אל גופי תאורה מלאכותיים. באם זה מן האפשר, כדאי לתכנן חלון בחדר האמבטיה שישפוך תאורה טבעית באופן מרבי פנימה. כך תתקבל תחושה נעימה וביתית.
  • תאורה מלאכותית: לצד התאורה הטבעית ישנה התאורה המלאכותית. את התאורה הזו יש לתכנן יד ביד עם התכנון של האלמנטים שיאכלסו את החדר. השימוש בחדר האמבטיה הוא שימוש פונקציונאלי ואנו צריכים תאורה איתנה שתספק אותנו. לפיכך, עלינו להימנע מצללים ומפינות חשוכות, ואת זאת ניתן לבצע באמצעות שיקולים לגבי האלמנטים שישהו בחדר. בנוסף, כדאי למקם תאורה מעל המראה של חדר האמבטיה, והיא תעזור להתבוננות בפנים ולטיפול בהם שנעשה פעמים רבות בחדר.
  • אוורור: חדר האמבטיה הוא חלל המתאפיין ברטיבות ובלחות, וזו יש לשחרר ולהחליפה באוויר רענן. באם ישנו חלון בחדר האמבטיה, הוא עשוי לפתור את הבעיה הזו ולהוות מקור יעיל לאוורור, אך באם אין חלון, או שהחלון קטן או ממוקם באופן לא טוב, אסור להזניח את נושא האוורור. חדר אמבטיה שאינו מאוורר יגרור תוצאות מטרידות מבחינה אסתטית ומבחינה תברואתית גם יחד. במידה וחלון הוא לא מן האפשר, יש לעשות שימוש במערכת חשמלית כלשהי שתביא לאוורור.
  • צורת החדר: גם נקודה זו היא נקודה בסיסית וגולמית ולא תמיד יש לנו שליטה עליה, אך כל עוד זה מן האפשר, עלינו לתכנן את צורת החדר כך שתעניק תחושת חופש ומרחב. לפיכך, יש לבחור בחדר ריבועי על פני חדר מלבני. זה ייתן לנו את תחושת המרחב הרצויה, בניגוד לחדר מלבני אשר עשוי לאמץ חזות עמוסה במהירות.
  • רצפת המקלחון: אלמנט חשוב במיוחד שרבים שוכחים בגלל הפשטות שלו הוא רצפת המקלחון. די בתכנון לא נכון של רצפת המקלחון כדי להביא לחדר אמבטיה שרצפתו רטובה באופן מטריד לאחר כל מקלחת. כמה שהבעיה הזו עשויה להיות מטרידה, כך קל להיפטר ממנה – כל שיש לעשות הוא לבנות מדרגה סביב המקלחון או לבנות אותו בתוך שקע.
  • מיקום האסלה: אלמנט נוסף שהוא פשוט במיוחד אך יש לו השפעה מרכזית על נוחות השימוש בחדר האמבטיה הוא המיקום של האסלה. ישנם שני שיקולים שצריכים לבוא בנוגע למיקום האסלה: ראשית, האסלה צריכה להיות ממוקמת באופן שלא יקשה על הכניסה לחדר (ואם היא ממוקמת ליד הדלת, כדאי לבחור בדלת הזזה שתקל על הכניסה). שנית, לא מומלץ למקם את האסלה מול דלת הכניסה, דבר הגורם לתחושה לא נעימה הן בכניסה לחדר האמבטיה והן בעת השימוש באסלה.

bathtub-2485957_960_720

מרחב וחיסכון במקום

חדר האמבטיה הוא בדרך כלל חלל קטן ביחס לחדרים אחרים בבית, ועם זאת, כמות האלמנטים שאמורים לאכלס אותו גבוהה במיוחד. לשם כך כדאי לנקוט בכל מיני אמצעים כדי לייצר תחושת מרחב גבוהה ככל הניתן בחדר, הן מבחינת השימוש באלמנטים וכך הבאה למצב שהשימוש בחלל יהיה נוח, והן מבחינת התחושה הפרטית אשר נובעת מן העיצוב. יש להתחשב בנקודות הבאות:

  • פרופורציות החדר: הנקודה הראשונה נוגעת לאלמנטים שאנו בוחרים עבור חדר האמבטיה שלנו, ואותם אנו מסוגלים לבחור די בפזיזות. לפני שמתחילים לאכלס את חדר האמבטיה בשלל אביזרים, יש לזכור את הגודל שלו, ולבחור באביזרים שיתאימו לפרופורציות הללו. באופן זה ניתן לייצר חדר אמבטיה שלא יהיה מאוכלס יתר על המידה, לא יגרום לתחושה של עומס וכך יהיה נעים לשהות בו.
  • מוצרי אחסון: מוצרי האחסון כיום רבים ומגוונים, ומומלץ לעשות בהם שימוש כדי לאחסן את האביזרים השונים השוהים בחדר האמבטיה. בבחירה של מוצרי האחסון יש להתחשב בתצורה שלהם ובחזות שלהם – ראשית, יש לוודא שהם מועילים בעבודתם ואכן מובילים לסדר ולחסכון במקום לייצר עומס על המרחב. שנית, יש לבחור במוצרים אשר מתכתבים עם החלל העיצובי של חדר האמבטיה מבחינת החזות שלהם.
  • שקעים בקירות: פתרון אחסון נהדר שיש לו אופי עיצובי אסתטי ומיוחד, הוא שקעים בקירות אשר מחליפים ארונות. באופן זה מתקבל פתרון אחסון אשר זהה באופי שלו לארון, אך מכיוון שהוא משוקע בתוך הקיר הוא אינו תופס חלקים משמעותיים בחלל של חדר האמבטיה.
  • צבעים בהירים: פתרון פשוט לתחושת מרחב בחדר האמבטיה היא שימוש בצבעים בהירים. הצבעים הבהירים מעניקים תחושה נעימה של נוחות בעת השהייה בחדר מתוך אשליית המרחב שהם מייצרים, ובכך הם מגדילים בעינינו את החלל ומעניקים לנו חופש תנועה גבוה. בנוסף, צבעים בהירים הם בעלי אופי חמים ומקבל על פני צבעים כהים, אשר לאורך זמן עשויים לגרום לתחושה של ניכור.
  • חדר רחצה פתוח: פתרון חדשני זה צובר תאוצה בעולם עיצוב הפנים על אף שלא הפך עדיין לפתרון קונבנציונאלי. הפתרון הזה מיושם עבור חדרי רחצה הצמודים לחדרי שינה, ובמסגרתו פותחים חלון בקיר המפריד בין החללים או שמסירים את הקיר למחצה, וכך למעשה פותחים את שני החדרים אחד לשני. באופן זה, שני החללים מקבלים תחושת מרחב חדשה וגבוהה במיוחד. על אף תחושת המרחב, ניתן בקלות לגרום להבדלה בין שני החללים באמצעות ריצוף שונה.

hotel-1330854_960_720

עיצוב ופונקציונאליות

האלמנטים הרבים בחדר האמבטיה זקוקים לאיזון חשוב בין הערך האסתטי שלהם לבין הערך המעשי שלהם. באופן זה, ניתן לייצר חלל נעים בשהות שלו, הן מבחינת התחושה המוענקת על ידי העיצוב של החדר והן מבחינת נוחות השימוש בו. האיזון המבוקש צריך לבוא לכדי ביטוי הן בבחירת הריצוף וחיפוי הקירות, והן בבחירת האלמנטים היסודיים של חדר הרחצה כמו הברזים והכיור. יש להתחשב בנקודות הבאות:

  • עיצוב האריחים: שימוש מאסיבי באריחים הן עבור ריצוף חדר האמבטיה והן עבור חיפוי הקירות הוא נפוץ במיוחד ובכך הם בעלי משקל גבוה לסגנון העיצובי הנוצר מהחדר כולו. כפי שנאמר לעיל, הדבר הראשון שיש להתחשב בו הוא הבהירות של האריחים, תוך נטייה לצבעים בהירים עבור תחושת המרחב. בנוסף, יש לשקול שילוב של מספר צבעים ואף דוגמות על גבי האריחים כדי לתת פן אוריינטלי לחדר הרחצה, אך תחת שיקול זה יש לשמור על עדינות כדי לא לייצר תחושת עומס מהשילוב שלהם.
  • עמידות האריחים: היבט חשוב לא פחות של האריחים עבור חיפוי הקירות ועבור ריצוף חדר האמבטיה הוא העמידות שלהם. סוגי אבן שונים מתאפיינים ביתרונות ובסגולות שונים, אשר מסוגלים להתמודד עם מפגעים באופן שונה זה מזה. יש לבחור בסוגי האריחים אשר יאפשרו תחזוקה יעילה לחלל שהשימוש בו כה אינטנסיבי.
  • וויתור על חיפוי: חיפוי הקירות של חדר האמבטיה הפך לנפוץ במיוחד מתוך היתרונות שהיו לו בעבר להגנה על הקירות. לפיכך אנשים רבים רגילים לחיפוי ובוחרים בו מטעמים אסתטיים, אך יש לציין שכיום אין בחיפוי צורך פרט למען צרכים אסתטיים. סוגי צבע וטיח ייעודיים לקיר מסוגלים לשמור עליו מפני לחות גם ללא החיפוי ולייצר שכבת בידוד רצויה. באופן זה ניתן לבחור בקיר חלק ואחיד על פני אריחים.
  • איטום: לא משנה מהי התצורה הסופית של הקירות, אסור לשכוח את האיטום שלהם. הלחות והרטיבות השוררים באופן אינטנסיבי בחדר האמבטיה עלולים להוות נזק לקירות, לתשתיות הממוקמות בתוכם ולגרום למטרדים תברואתיים. יש לדאוג לאיטום יעיל שנעשה בהתאם לתקנים הרלוונטיים.
  • גובה הכיור: לגובה של הכיור יש משמעות חשובה מבחינת נוחות השימוש, ולאורך זמן יש לה השפעה ישירה על הבריאות הגופנית שלנו. כיור אשר מיוצר בגובה לא נכון יהפוך למטרד מעיק במיוחד לאורך זמן ויש לתכנן אותו כהלכה. על שפת הכיור להיות בגובה של 90 ס”מ מהרצפה, וניתן ליישם זאת באמצעות ארון בגובה הזה ועליו כיור שקוע, או ארון עליו מונח כיור מונח שביחד גובהם הוא 90 ס”מ.
  • ברז הכיור: הבחירה של ברז הכיור צריכה להיעשות במקביל לבחירה של הכיור עצמו, והמיקומים של שניהם צריך להיעשות בהתאם. ברז שאינו מתאים לכיור עלול לגרום לנזילת מים מחוצה לו, ולכן יש לוודא שהמים מן הברז יזרמו תמיד אל תוך הכיור, לא משנה באיזו עצמה הם זורמים. מומלץ לתכנן את מיקום הברז ביחס לכיור באופן שעצמה סטנדרטית של זרם המים תגרום להם לזרום אל מרכז הכיור.
  • ברז האמבטיה: היבט פעוט שרבים נוטים לשכוח הוא המיקום של ברז האמבטיה וקלות הגישה אליו. תכנון שיביא לכך שתהיה גישה נוחה אל ברז האמבטיה גם מחוץ לאמבטיה מביא להקלה משמעותית בשימוש באמבטיה. לאורך זמן, הדבר גורם לניחוחות גבוהה הרבה יותר במהלך השימוש.

0132067001356281653

אריחי הריצוף והחיפוי בתמונה נלקחו מאתר בר-עמי קרמיקה

אינספור סגנונות

ישנן אינספור דרכים בהן ניתן לעצב את חדר האמבטיה, מבחינת הצורה שלו, המראה שלו והתחושה שהוא מעניק. חדר אמבטיה טוב יהיה חלל שיהיה בו נוח – יהיה נוח מבחינת התחושה, כאשר ניכנס לחלל ונספוג תחושת ניחוחות ורגיעה מן העיצוב הכללי ומן הארגון של האלמנטים והאביזרים, ויהיה נוח מבחינת הפעולה, כאשר נוכל לפעול בחדר האמבטיה ללא מטרדים, קטנים כגדולים. באופן זה ניתן לייצר חוויה נעימה ונכונה עבור הזמן הפרטי שלנו בחדר האמבטיה.

דילוג לתוכן