איזה מעקה אתם בחרתם לבית החלומות שלכם?

דף הבית > מגזין עיצוב > איזה מעקה אתם בחרתם לבית החלומות שלכם?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מעקות הם אלמנטים שנדרשים בבתים רבים, כאשר גם אם התקנים הקבועים על פי חוק לא היו מחייבים את השילוב שלהם במבנים אדריכליים, ניתן להבין כיצד ההיעדר שלהם עשוי לפגוע בבטיחותיות של המבנה.

 

אבל לצד הבטיחות, אין להמעיט גם בערך האסתטי הגבוה של המעקות, כאשר הגודל והבולטות שלהם גורמים להם להיות אחד מן האלמנטים האדריכליים בעלי הכוח העיצובי החזק ביותר בחלל.

באמצעות בחירה נכונה של חומר הגלם עבור המעקות, ניתן לקבל תוצר שמכיל שילוב נכון של בטיחותיות ואסתטיות, וכך להבטיח סביבה שאינה רק בטוחה וידידותית, אלא גם מסבירה פנים ונעימה.

מעקות זכוכית

זכוכית היא חומר מיוחד, ויחד עם הברק הקסום שלה ואפשרויות העיצוב המרהיבות שלה היא הופכת לחומר אסתטי במיוחד אשר יש לו שימוש לשלל אלמנטים אדריכליים בבית.

אך כאשר מדובר במעקות, הערך האסתטי של הזכוכית שלרוב נרתם למענם הוא השקיפות שלה.

כך, באמצעות הזכוכית ניתן למצוא את המאזן המושלם בין מעקות אשר שומרים על בטיחות בני הבית מבלי לפגוע בנוף.

באופן הזה מעקות הזכוכית יכולים להתאים לשלל סגנונות עיצוביים של הבית, אך עם זאת יש נטייה שלא לשלב אותם בסגנונות וינטג’ וכפריים בהם יש העדפה ברורה לחומר בעלי ניחוח גולמי יותר.

כך עיצובים מודרניים ופוסט מודרניים יהוו את הקרקע הטובה ביותר למעקות זכוכית.

יתרונות מעקות הזכוכית:

  • מרחב: הזכוכית השקופה יוצרת באופן טבעי הרגשת מרחב.
  • נוף: מעקות זכוכית במרפסות יכולות לסייע לחשוף את הנוף ולא להסתיר אותו מאחורי המעקה.
  • תחזוקה: הליכי תחזוקה וניקיון פשוטים למדי – כל שיש לעשות הוא להשתמש בחומר ניקוי עדין ולנגב את הזכוכית בפשטות.

חסרונות מעקות זכוכית:

  • פגמים אסתטיים: השקיפות של הזכוכית עשויה לחשוף ביתר קלות פגמים אסתטיים כמו שריטות וכתמים וכך לפגוע במראה שלה.
  • תיקונים: מעקות הזכוכית עשויים בלוקים בלוקים, וכאשר ישנו פגם באחד מהם, קטן כשיהיה, הוא יחייב החלפה של בלוק שלם.
  • אספקה: אין מפעלים רבים בארץ שמייצרים זכוכית עבור מעקות וכך עשויים להתעורר זמני אספקה ארוכים.


1
מראה יוקרתי, אלגנטי ואיכותי לצד הפרדה שקופה, מעקה מזכוכית שקופה בגימור קלאסי המורכב על קונסטרוקציית ברזל. (צילום: חברת שרון מעקות).

 

מעקות עץ

עץ הוא אחד מן חומרי הגלם העתיקים ביותר הנמצאים בשימוש האדם, ואין בכך פלא כאשר שוקלים את כל היתרונות הרבים של העץ.

העץ על שלל מיניו מהווה חומר גלם שאינו רק ידידותי ונוח, אלא גם כזה שמכיל בו סגולות אסתטיות טבעיות ובלעדיות בכך שהוא מקנה תחושה של חמימות, ביתיות ורוגע לכל חלל.

מיני העץ הנמצאים בשימוש למעקות הם רבים, החל מהאורן שמהווה את מין העץ הנפוץ ביותר בשימוש בארץ, ועד לטיק ולסוגים נוספים הנחשבים ליוקרתיים יותר.

כל סוג עץ מכיל בו איכויות אסתטיות שונות במקצת מאלו של המינים השונים, ויחד עם האפשרות לצבוע את העץ בשלל צבעים ייעודיים מתקבל מבחר עיצובי גדול שיכול להשתלב כמעט עם כל סגנון עיצובי.

מעקות עץ בצבע טבעי ובהיר יתמזגו היטב עם סגנונות כפריים, מעקות עץ צבועים בשלל צבעים יהוו תוספת נאמנה לעיצובי וינטג’, מיני עצים יוקרתיים וכהים יוסיפו המון לסגנונות מודרניים ועוד.

יתרונות מעקות עץ:

  • התאמה עיצובית: העץ גמיש מבחינה עיצובית וניתן להתאים אותו כך לשלל סגנונות אסתטיים.
  • ביתיות: העץ על כל מיני משרה תחושות של ביתיות, של אינטימיות ושל רוגע וכך מהווה תוספת אסתטית מיוחדת לחלל הבית.
  • בידוד תרמי: העץ הוא מבודד תרמי טבעי וכך אין צורך לחשוש שהוא לא יהיה נעים למגע כאשר מזג האוויר חם או קר.
  • עלות: עץ נחשב לחומר גלם זול, ומעקות עץ לרוב יהיו זולים יותר ממעקות הבנויים מחומרים אחרים.

חסרונות מעקות עץ:

  • רגישות למים: העץ הוא רגיש למים, ולכן מומלץ להימנע משילוב של מעקות עץ במקומות שעשויים להיות חשופים למשקעים וכן לנקוט בו במשנה זהירות בכל הנוגע למים.
  • בלאי ותחזוקה: העץ עשוי לנטות לבלאי מהיר יותר מחומרי גלם אחרים, ולכן הוא דורש פעולות תחזוקה קפדניות, בהן ניקוי מתאים וצביעה תקופתית.

 

מעקות אלומיניום

האלומיניום נכנס לחיי האדם לפני מעט למעלה ממאה שנה, ועד היום הרומן בין האדם למתכת חי ופועם.

ככלות הכל, מדובר בחומר מיוחד למדי – מתכת קלה ושימושית, אך עם זאת קשיחה ואיתנה שקשה לפגוע בה, אשר מסוגלת להיצבע בשלל צבעים וכך לסגל לעצמה סגנונות עיצוביים שונים.

אם יש חיסרון מרכזי אחד לאלומיניום, הוא שהוא עשוי לנטות לקורוזיה כמו סוגי מתכות אחרים, אך הפתרון לחיסרון הזה מתגלם בצבעים ייעודיים אשר מגנים עליו מפני הקורוזיה ובאמצעותם ניתן להתאים את האלומיניום לשלל סגנונות עיצוביים.

עם זאת, הניחוח המודרני של האלומיניום שלעתים אף עשויות להיות לו נגיעות תעשייתיות, יוצרות העדפה מובהקת לשימוש בו במסגרת סגנונות עיצוביים מודרניים יותר.

יתרונות מעקות אלומיניום:

  • תחזוקה: האלומיניום, בשילוב עם צביעה נכונה, הוא חומר עמיד במיוחד – עמיד למים, עמיד ומזיקים ועוד – וכך פעילות התחזוקה סביבו היא מצומצמת ומוגבלת לניקוי שטחי ולצביעה תקופתית.
  • בידוד: האלומיניום הוא בעל בידוד תרמי גדול יחסית למתכות אחרות וכך ניתן להבטיח שהמעקה לא יתחמם יתר על המידה בימים חמים.
  • גמישות עיצובית: האלומיניום מיועד לצביעה, וכך מתקבל מגוון עיצובים פוטנציאליים גדול שניתן להתאים היטב לסגנונות עיצוביים שונים.
  • קשיחות: על אף המשקל הנמוך של האלומיניום, שמאפשר עבודה פשוטה ונוחה איתו, הוא קשיח ועמיד במיוחד וכך יכול לממש את כל היתרונות הבטיחותיים הנדרשים ממעקה.

חסרונות מעקות אלומיניום:

  • צביעה ובלאי: יש צורך לצבוע את האלומיניום בקפדנות, ובמידה והצבע מתקלף לתת על כך את הדעת מיד, שכן כאשר שכבת הצבע אינה מגנה עליו, האלומיניום עשוי להחליד.
  • מגע: ישנן מתכות אחרות כמו פלדה ונחושת שאסור שיבואו במגע עם האלומיניום, שכן אז תיווצר תגובה כימית שתפגע באלומיניום ותגרום לו להתפורר, כך שנוצרת הגבלה על אפשרות השילוב של אלומיניום עם מספר חומרי גלם אחרים.


מעקות אלומיניום
מעקה אלומיניום עמיד בפני גשם ומים ולא מחליד (התמונה באדיבות חברת רייל טאצ’ מעקות).

מעקות ברזל

הברזל הוא אחד מסוגי המתכות שנמצאות בשימוש האדם למשך הזמן הארוך ביותר, וכך אנו יודעים כיצד לעבד אותו היטב וליצור ממנו יצירות מופת.

מעקות ברזל לרוב משלבים בהם את היכולות הללו, והערך האסתטי שלהם מתבטא בדרך כלל באמצעות שלל עיטורים מיוחדים וקסומים שיוצרים חזות יוקרתית ואסתטית במיוחד.

בנוסף לכך, הברזל מטבעו חייב בצביעה וכך ניתן להעניק למעקות גוונים שונים אשר יכולים להתאים לשלל עיצובים, וזאת מבלי לאבד את הברק המיוחד של הברזל אשר משרה תחושה של איתנות ועצמה.

באופן הזה, יש לרוב מניעה משימוש בברזל בסגנונות כפריים או סגנונות וינטג’, בהם יש העדפה ברורה לחומרים אדמתיים יותר, והברזל משולב בסגנונות אשר נמצאים בשולי הסגנונות הללו – סגנונות מודרניים, בהם הברזל עשוי להשתלב היטב עם המינימליזם הנפוץ, וסגנונות קלאסיים.

יתרונות מעקות הברזל:

  • עמידות: הברזל, כאשר הוא מטופל היטב, הוא חומר גלם עמיד למדי ויכול להישאר איתן ופונקציונלי לאורך שנים.
  • גמישות עיצובית: מלבד הערכים האסתטיים הטבעיים הטמונים בברזל, כמו הברק שלו, ניתן לעבד אותו לשלל תוצרים וכך ליצור מעקות מרהיבים אשר משלבים עיטורים מגוונים.

חסרונות מעקות הברזל:

  • תחזוקה: התחזוקה של הברזל כוללת צביעה תקופתית שבלעדיה הוא עלול להחליד, וכן העיטורים אותם נהוג לייצר עם הברזל עשויים להקשות אף על מטלות ניקיון פשוטות כמו ניקוי אבק.
  • מוליכות תרמית: הברזל הוא חומר מוליך תרמית, וכך הוא עשוי להתקרר כאשר הטמפרטורות צונחות, אך יתרה מכך, להתחמם כאשר הטמפרטורות עולות באופן שיהיה קשה לגעת בו.

לצפייה בעבודות מדרגות ומעקות ברזל יוקרתיות באתר של “Adam Steel” ניתן לחפש בגוגל “אדם עבודות ברזל”.

מעקות משולבים

כאשר הבחירה בין חומרי הגלם השונים קשה מידי, אין סיבה שלא לבחור באופציה של מעקה משולב.

מעקות משולבים הם מעקות אשר לא עשויים מחומר גלם אחד באופן בלעדי, אלא עשויים ממספר חומרי גלם יחדיו.

באופן הזה ניתן לרתום את היתרונות השונים של חומרי הגלם – הן היתרונות הפונקציונליים, הן היתרונות האסתטיים – וליצור תוצאה יחידה במינה בעלת אופי עיצובי מרהיב ביופיו.

ניתן להתאים כך את המעקות המשולבים לשלל סגנונות עיצוביים, תוך תלות בחומרי הגלם עצמם.

לדוגמא, עץ יוקרתי בשילוב עם ברזל עשויים ליצור מעקה ייחודי אשר יתאים היטב לבית המעוצב בסגנון מודרני, ואילו שילוב של אלומיניום עם זכוכית עשויים לייצר עיצוב קלאסי אשר חושף את הנוף שמאחורי המעקה למעט נגיעות צנועות של עיצוב הנירוסטה.

יתרונות מעקות משולבים:

  • מבחר עיצובי גדול: באמצעות השילוב של החומרים, ניתן לרתום את היתרונות האסתטיים שלהם כדי לייצר תוצר יחיד במינו.
  • עמידות פונקציונלית: בחירה מתוחכמת של חומרי הגלם השונים עשויה לסייע בכך שהם יחפו אלו על אלו, וימזערו את החסרונות הטבעיים הטמונים בהם.

חסרונות מעקות משולבים:

  • תחזוקה: חומרי גלם שונים נזקקים לרוב לפעילויות תחזוקה שונות באופיין וכך עשויה להיווצר עבודת תחזוקה מורכבת יותר – בנוסף לכך, אפשר שפעילויות התחזוקה של החומרים השונים יתנגשו אלו עם אלו, כאשר חומר גלם אחד יזדקק לטיפול אשר חומר גלם אחר רגיש לו, וכך נוצר הצורך לנקוט במשנה זהירות.
דילוג לתוכן